غدیر ، روز اکمال دین

عید سعید غدیر خم مبارک باد


... الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ ... (مائده/3)

-----------------------------------------------
... امروز دینتان را کامل کردم ، نعمتم را بر شما تمام کردم ...
-----------------------------------------------

کنون دیـنـتان را به حد کـمـال             رساندم بدیـن اقـتـدار و جــلال
ادا کرده ام نــعـمـتم را تــمــام             ببخشیده ام بر شما این مقام
کنون بهرتان دیـن اسلام نـاب              که والاتـرین است شد انتخاب



...الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً...
ترجمه:
امروز کفار از دینتان نومید شدند از آنها مترسید از من بترسید، امروز دینتان را کامل کردم، نعمتم را بر شما تمام کردم، و راضى شدم که اسلام دین شما باشد.
 
تفسیر:
الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً این قسمت از آیه را که «الیوم» در آن دو بار تکرار شده است اگر برداریم به انسجام آیه صدمه‏اى نخواهد رسید و آیه چنین مى‏شود: «... و ان تستقسموا بالازلام ذلکم فسق فمن اضطر فی مخمصة ...» چنان که آیه إِنَّما حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزِیرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَیْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ نحل/ 115 چنین است و نیز آیه 173 بقره و 145 از سوره انعام. پس معلوم مى‏شود که این قسمت از آیه جمله معترضه است و معناى مستقلى دارد . روایات شیعه و اهل سنت نیز درباره نزول آن مستقلا بحث کرده‏ الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ نشان مى‏دهد که مراد روز بخصوصى است و در آن واقعه مهمى روى داده که دشمنان نومید شده‏اند از اینکه اسلام را از بین ببرند و یا مسلمانان را به کفر برگردانند «و اخشون» دستور مى‏دهد که باید از خدا بترسند و اختلاف و تنازع بوجود نیاورند و گرنه ضعیف مى‏شوند باز دشمن به آنها روى مى‏آورد الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ ... یعنى در همین روز که کفار مأیوس شدند دین را کامل کردیم، پس هر دو «الیوم» یکى است، اکمال دین آن است که گفتنى‏ها همه گفته شده باشد دیگر نقصانى نماند مراد از «نعمتى» همان دین است که باتمام رسید، آن دین کامل و تمام مورد رضایت خداست که براى شما باشد.
روایات شیعه و اهل سنت حاکى است که آیه در حجة الوداع روز غدیر خم به هنگام اعلام خلافت على بن ابى طالب علیه السّلام نازل شد که در «نکته‏ها» خواهد آمد.
 

نظرات 1 + ارسال نظر
محض یار چهارشنبه 25 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 12:42 ق.ظ http://sobhegharib.blogfa.com


دیر به دیر به روز میشوید.
موید به تاییدات مولایمان باشید

عیدانه غدیر تقدیم به شما...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد